Saturday, November 28

Jangan Buat Lagi.

Salam wbt..

Pelik minggu ni aku terasa sangat lapang. Jarang sekali aku berpeluang untuk bangun pagi di hari minggu mendapati bahawa aku berada di atas katil sendiri. Pelik kerana aku berpeluang untuk bangun lewat di pagi minggu. Pelik kerana aku berpeluang untuk mencoret sesuatu disini di hari minggu. Pelik, pelik, pelik..

Dari semalam aku cuba memikirkan apa yang aku terlupa. Hari ini tiada usrah ke? Tiada sebarang aktiviti persatuan PPIMI? IMAM ke? Ataupun ada kuliah online yang aku terlupa? Takkan ada badminton training je? Tapi hakikatnya memang begitu minggu ini. Aku hampir lumpuh kerana tiada urusan penting yang menggerakkan aku.

Tapi bila difikirkan kembali, aku sedar ini mungkin juga satu nikmat dari Allah kepada hambaNya. Dia tahu banyak benda yang aku lengahkan. Dia tahu banyak subjek yang aku kene hadamkan sebelum kaki melangkah untuk pelbagai urusan penting semasa cuti Winter nanti.
PIH and EBH group projects, EPC report, PUISI dan lain-lain yang tidak dapat ku ceritakan disini. Pokoknya, akan ku cuba gunakan sebaiknya minggu ini untuk membayar segala masa yang telah aku lengahkan sebelum ini. InsyaAllah.

Ketika rancak berbual dan berdiskusi tentang tanggungjawab ibu bapa di dalam pembentukan kendiri anak-anak, tiba-tiba aku teringat betapa silapnya aku dalam menanamkan rasa cinta terhadap solat kedalam diri kedua hero kecilku. Fokus aku aku hilang kerana terlalu gopoh untuk membina minat mereka. Aku mengabaikan apa yang sepatutnya diberi lebih perhatian.

"Ajiqboy, Aiman..Asar dah masuk. Dalam 5 minit ambil wudhuk dan masuk bilik kak siti".

Aku mengarah. Padahal waktu itu Siri kartun Spongebob Squarepants kegilaan mereka sedang dimainkan.

Silap 1: Fokus aku lari kerana aku tidak mengikut masa mereka. Aku memaksa sedangkan hati mereka keberatan.

Tapi aku lebih silap tentang perkara ini.

Selalunya aku, ajiqboy dan Aiman akan solat berjemaah sekali untuk MAghrib. Usai solat, aku mula berwirid dan memuji Allah. Sekali lagi aku memaksa mereka untuk duduk dan dengar. Dalam hati moga pendedahan awal sebegini dapat menyediakan mereka apabila sudah matang nanti. Selepas itu Ajiq dan Aiman akan berebut untuk membaca doa mereka dahulu. Selalunya Ajiq kalah kerana Aiman bermain taktik kotor. Dia akn senyap membaca al-Fatihah dan apabila ajiqboy dan aku selesai saja membaca al-Fatihah, Aiman terus memintas laju sambil membaca doanya. Bijak, sehingga kadang-kadang menitiskan air mata Ajiqboy. Selepas Aiman dan Ajiqboy selesai membaca doa mereka, giliran aku pula untuk berdoa.

Silap 2: Doaku dan wirid yang panjang membuatkan mereka berasa bosan dan sudah mula hilang focus ketika membaca doa. Selalu aku memarahi mereka kerana tidak serius ketika berdoa. Kadang-kadang juga aku menggunakan konsep 'hukuman' sebagai membalas perbuatan mereka.

Kesannya, acap kali diajak solat, mereka akan menolak dan sebaliknya mahu solat berjemaah bersama emak. Ataupun selesai sahaja aku berwudhu', aku mendapati mereka sudahpun mendirikan solat. Mereka berasa terbeban untuk mendirikan solat bersamaku sedangkan niatku adalah untuk menanamkan rasa cinta minat terhadap solat berjemaah.

Ataupun:

"Ajiqboy dah solat?"
" Dah, kat bilik mak tadi"
" Solat dengan siapa?"
" Solat sorang-sorang je"
" Kenapa tak solat dengan aiman? solat la sama-sama".

Aku mula naik marah. Semacam tidak berpuas hati dengan jawapan beliau.

Aku silap. Benar-benar silap dalam mendidik mereka. Fokus aku lari. Sebetulnya di peringkat umur mereka, aku menekankan kewajipan menunaikan solat. Bukan tuntutan solat berjemaah. Sepatutnya aku meraikan si kecil berdua itu di dalam usaha mereka memenuhi kewajipan solat 5 waktu.

Menyedari hakikat itu, aku berubah. Aku biarkan mereka untuk memilih cara mereka solat. Aku beri kebebasan untuk mereka menunaikan solat pada waktu pilihan mereka. Perananku kali ini cuma mengingatkan. Alhamdulillah mereka lebih bersikap positif dari yang aku sangkakan. Sekarang aku boleh menarik nafas lega mengetahui adik-adikku sudah bijak memenuhi tuntutan Allah. Itu yang lebih penting.



" Ya Tuhanku, Kau jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap melaksanakan solat. Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku".
(Ibrahim: 40)

Thursday, November 19

I'm Happy though I am busy

Salam wbt.

Not wanting my blog to be so 'quiet' so I decided (with a sleepy mind) to upload some of the new photos of the latest events that I went through this early course.

Back to October this year, one of the biggest events happened in Dublin is the Eid Celebration at Lucan Village. This was a successful colloboration of PPIMI and post-graduates and Malaysian community working here in Ireland. To my surprised, they are actually plenty of them. Some even already have 2 3 grown up children. Most of the Malaysian working here are doctors and accountants (What Ireland is famous for).

What do you think? Will a doctor and an accountant make up a good combination??


antara station terlaku hari itu

Exco PPIMI terpaksa bekerja hari itu.


Next, an annual event organized by PPIMI took place on 10/10/2009.
Sambutan Pelajar Baru. A day packed with all activities for frehers. A Warm Welcome to the new freshers of 2009.


ushers of the day.


Another weekend of October was filled with Tamrin Nuqaba' at our new refurbished Malaysian Hall. But sadly, I was too tired after an intensive basketball training and so could not focus on the speaker. It was a great loss, really since Ustaz Erfino came all the way from UK and I missed the first slot which I heard was the best slot of the day. Plus, I unconsciously (I repeat, UNCONSCIOUSLY) fell asleep during one of the LDKs. MasyaAllah. (Bad).

The last two weeks of October were the weekend of Sports for me.
On 25th, we had PMCSA Sports Carnival, which was the annual event for PMC Student Association. I represent RCSI in basketball and was elected as the vice captain.

We lost by quite far. 22-14 (which is 4 shoots). For the first 3 quarters, we managed to lead the game. We should have won this game if we keep it up or strive more. But that was not happened. Our players were greatly exhausted and to my surprise, my legs cramped during the last quarter. It never happened before in any sports that I play. I have to take many time-off to get myself better. But it did not work out anymore. The last 5 minutes, UCD attacked us continously. We were left far behind in just a short period of time.

Next year, hopefully.
Next year.

jump ball. My fav in basketball

RCSI team

Next was the Nottingham Games (31 October 2009)
This is another great weekend for me. Sarcatically a 'great' weekend. I mean, the event itself was superb but personal experience in UK (specifically Birmingham) was 'great'!

The delay of flight time cause us to miss the train to Notts that night (well, it was actually due to unplanned journey. Hehe..). But there was something good about it actually. I met my old friend in Warwick (Afiah from KMB) and be among the first who got a ride from a friend who has just bought a Mercedes. But we were very guilty as he has to come back all the way from Notts to Coventry just to fetch us. We arrived at Notts at about 2.15 am the next day.

Notts game itself was heaven! There were plenty of Malaysian foods in the hall, A flood of familiar Malaysian faces in every angle we go. It is just feel like home. But I personally think that it is best to just be there without participate in any sports as you want to do a lot of chattings, hanging around with old buddies and eat as many as you can. Which, you can't do so if you are bounded to any sports. Again, this is a personal view.

upon arrival

akhirnya stranded di Coventry. Heh





And this Saturday, we will be having Fiqh of Menstruation and on Sunday is the Helwa Day.


I wonder what kind of performance the juniors will show us. Records shown that RCSI team has won for the two consecutive years. Will the victory belong to us again this year?


See you guys there!

I'm happy though I am busy.
(Not mentioning PUISI, Semester Exam, Badminton Intervasities, IMAM Symposium)

Salam wbt.

Thursday, November 12

I Believe in You.



p/s: Somebody gave me this song. Just for the purpose of not losing it (and a token of appreciation), I post it here.

It's a nice song, though.

Enjoy.